AASTA MUUSIKAETTEVÕTJA NOMINENDID JAGAVAD TÄHELEPANEKUID KOHALIKUST MUUSIKATÖÖSTUSEST

EMEA 2019 võitjad (foto: Kalev Lilleorg)

Selleaastastel Aasta muusikaettevõtja nominentidel Danel Pandrel, Eva Palmil ja Toomas Olljumil on pikk ja lai teadmistepagas muusikatööstuse toimimisest ja köögipoolest. Spetsialistid, kel palju lihvitud, testitud ja ehk ka “lahingus karastunud” kogemusi, läbi aastate.

Danel Pandre, kes juhib Full House Agency nimelist muusikakorralduse ja produktsiooniagentuuri, korraldas eelmisel aastal nii Kvark Teadusshowd, kui ka teisi kohalike artistide kontserte, ning organiseeris ühtlasi KinoMaja renoveerimist, muutes selle kaasaegseks kontserdipaigaks. Pandre alustas oma rada ettevõtjana eelkõige huvist ja võimalusest teha midagi, mida tol hetkel veel nii põhjalikult ei tehtud: “Impulsi andis ennekõike see, et keegi teine eriti ei teinud, või, kui tehti, siis üsna eemärgistamatult ja paljude muude asjade kõrvalt. Kindlasti on tõusnud kogu muusikavaldkonna teadlikkus väga paljudes aspektides, ennekõike turunduses ja produktsioonis. Kogemusi on kogunenud nii välisreisidel vaadeldes, kui ka ise tehes,” kirjeldab Danel Pandre enda töömissiooni.

Eva Palm, kontserdikorraldusfirma Live Nation Estonia peapromootor, vastutas 2019. aastal enam kui kümne Eestis toimunud suurkontserdi eest, märkimisväärne oli kindlasti Metallica kontsert Raadi lennuväljal, Tartus. Palmi karjäär sai alguse osaliselt läbi juhuse, kusjuures, aga, on töö kasvanud südameasjaks: “See lihtsalt juhtus nii. Ju siis on tegu niivõrd südameasjaga, et soov jätkata ei ole veel kadunud. Pidevad väljakutsed, muutused ja värsked trendid hoiavad töö põnevana. Kindlasti on mul veel mõni artist südames, kelle sooviksin kodupublikuni tuua, kuid olenemata üritustest, ei ole see siiani veel õnnestunud. Tunnen, et olen ka ise läbi kogemuste julgemaks ja tugevamaks muutunud. Üritan oma meeskonda juhtides hoida teisi nende samade vigade ja situatsioonide eest, mis endal on aastate jooksul ette tulnud,” avab Eva Palm enda ameti ja tööiseloomu tagamaid.

Toomas Olljum on staažikas muusikamänedžer (Ewert and The Two Dragons, Miljardid) ja muusikapoe 311.ee eestvedaja ning plaadifirma Made In Baltics juht. Olljum on oma töös alati lähtunud siirast vaimustusest muusika vastu: “Ma olen terve oma teadliku elu olnud muusikast vaimustunud. Alguses oli kanaliks raadio, seejärel juba MTV. Olin ehk umbes 12 kui iga nädalavahetus sättisin end teleka ette MTV Euroopa Top 20 tabelit vaatama. Kirjutasin tulemused üles ja iga nädal võrdlesin, et kas a la The Cranberries oma singliga “Zombie” suudab Bon Jovi “Always`i” esikohalt tõugata või mitte. Oma esimesed teadmisedki muusikatööstusest omandasin kassettide ümbristelt – millised on suurimad leibelid, milliste korporatsioonide alla nad kuuluvad, mis või kes on A&R jne jne. Sel perioodil unistasin, et ükshetk oleks ideaalis ka endal plaadifirma ning saaksin muusikat välja anda. Töömissioon on kindlasti muutunud – seda muudavad eelkõige teadmised ja kogemus,” räägib Toomas Olljum enda taustast.

Nominendid jagavad tähelepanekuid ja mõtteid nii isiklikust kui ka valdkonnaülesest aspektist – teemadeks tunnustust väärt nähtused kohalikus tööstuses, keeruline hetkeolukord ja erilised meenutused enda töökogemusest.

Kohaliku muusikatööstuse olulised arengusammud, mida oma karjääri ajal märganud ja kogenud olete, ning mida sooviksite esile tõsta?

Danel Pandre: “Kindlasti on oluliseks märksõnaks muutunud kvaliteet, seda nii fonogrammide tootmises, kui ka live sektoris. Osatakse ning tahetakse õppida, ja sageli ka häid alternatiive leida ning teostada”.

Eva Palm: “On märgatav, et ürituste külastajate arvud on oluliselt kasvanud, mis näitab inimeste igapäevase meelelahutuse vajaduse ja huvi kasvu. Meie jaoks on see ainult positiivne, innustades meid artistide valikul ja ürituste volüümi osas rohkem riske võtma. Silma on jäänud ka see, kuidas aeg-ajalt inimestele mingid kindlad muusikastiilid armsaks saavad ja esile tõusevad. Nagu ka mujal maailmas, on kohalikul tasandil rohkem tähelepanu räpi ja urbani artistidel. Eriti meeldejäävalt on end tõestanud meie turul kindlasti nublu ja Tommy Cash, kes on heaks eeskujuks ka teistele kohalikele artistidele ajaga kaasas käimisel. Muusikute puhul, kes soovivad välisturul läbi lüüa, peame oluliseks tugevate manageride olemasolu, kes neid nende teekonnal toetaks”.

Toomas Olljum: “Neid on väga palju ja võib vaadelda väga erinevatest perspektiividest. Mulle meeldis värskus ja avatus, mille Heidy Purga tõi Raadio 2. Meeldis Ingrid Kohtla töö MTV-ga – kuidas suudeti anda tähelepanu värskele ja uuele Eesti muusikale. Tallinn Music Week on aidanud tuua kokku kodumaiseid tegijaid ning loonud neile rahvusvahelise perspektiivi, mis omakorda lõi pinnase organisatsiooni nagu Music Estonia tekkeks. Ja mitte vähem oluline pole ju ka EFÜ poolt ellukutsutud muusikaettevõtjate tunnustamine”.

Praegu on paljudes aspektides keeruline seis, finantsiliselt vägagi ka live-muusikas. Peegeldage palun veidi oma mõtteid, muresid, lahendusi hetkeolukorras?

Danel Pandre: “Olles teravalt üle elanud ka kümne aasta taguse finantskriisi, siis saan kogemusest öelda vaid üht, kogu sektor taastub väga aeglaselt, nelja kuuga on tekitatud vähemalt kahe aastane taastumisprotsess. Kultuur on väga inertne, väga paljude väliste mõjuritega ning väga habras valdkond”.

Eva Palm: “Elame päev korraga, jäädes positiivseks ja järgides seatud piiranguid, et uuel aastal kõik need ägedad välisartistid siiski Eesti publikuni tuua. Siiani on inimesed suhtunud olukorda mõistlikult ning jaanuarikuust alates on lootus taas heale meelelahutusele”.

Toomas Olljum: “Meie valdkonnas on vaja tugevaid kodumaiste artistidega tegelevaid organisatsioone, ettevõtteid, milles oleks olemas nii inimressurss, finantsvõimekus kui ka järjepidevus ja kogemus. Ettevõtteid, mis suudavad kaasata investeeringuid, sest nad suudavad muuta investeerimise meie valdkonda atraktiivseks ka numbriliselt. Investeeringud on vajalikud näiteks töökohtade loomiseks, pideva rahvusvahelise kohalolu tarbeks ja meie artistide tutvustamiseks rahvusvahelisel tasandil. Kiireid lahendusi ei ole. Juba eelmisel aastal alustasime ettevõttega online-kontserdi formaadi väljatöötamist (mõeldes ka VR-elamusele), kuid tuleb arvestada sellega, et sa lood täiesti uut kogemust. Juba inimese tähelepanu toimib virtuaalses maailmas täiesti teist moodi”.

Meenutus teie jaoks eriti erilisest projektist ja kogemusest?

Danel Pandre: “Õnneks on neid väga palju, alates esimesest kontserdi korraldamisest seitsmeteist aastasena, kuni viimaseni – 30 aastat hiljem toimunud Rabarock festivalini; välja antud heliplaadid, tuurid, välisreisid, neid asju on tõesti palju. Mul on siiralt hea meel, et olen saanud kogeda väga palju erinevaid emotsioone seoses muusika tegemise, korraldamise kui ka nautimisega”.

Eva Palm: “Viimane eriline mälestus on eelmisest suvest, 2019. aasta juulikuus Tartu Raadi lennuväljal toimunud Metallica kontserdist, kui Raadi täitus üheks õhtuks 60 tuhande muusikasõbraga ja isegi Tartu linna sissesõidu liiklusmärgid said värskendava Metallica powerist inspireeritud välimuse. Sündmus jättis olulise jälje nii Live Nation Estonia enda meeskonna, kontserdikülaliste kui tartlaste mälestustesse, leides tunnustust ka Tartu aasta teo tiitli nominatsioonide hulgas. Arvestades uudset kohavalikut, kus ala oli meeletult suur ja kogu projekti planeerimisega tuli alustada justkui nullist, sujus korralduslik pool lihtsalt imehästi. See projekt oli meile üle hulga aja suureks väljakutseks ja hoidis pidevalt energiat ning adrenaliini laes. Suurepärane kogemus oli ka koostöö Tartu linnaga, mille käigus sai näha suurt hulka inimesi ühtse eesmärgi nimel tööd tegemas”.

Toomas Olljum: “Mõned aastad tagasi tegime Draakonitega Sweet Spot festivali jaoks kampaania, mille raames kogusime fännide meenutusi ja auhinnaks lennutasime ühe inimese Torontost Tallinna. See oli imeline täistabamus. Melissa osutus tõeliseks superfänniks, kellest meil aimugi polnud. Tänases maailmas me võime unustada end striimide ja laikide maailma ning unustada, et seal taga on inimesed ja nende elud, lood ja emotsioonid. See oli tolle fänni jaoks muideks esimene reis Kanadast väljapoole. Hiljem tuli ta Eestisse tagasi ja osales ühes Tallinna Ülikooli programmis ning oleme temaga ühenduses tänaseni”.

Aasta muusikaettevõtja kategooria laureaat selgub Eesti Muusikaettevõtluse Auhinnad galaõhtul 25. augustil restoranis Merineitsi. Sel korral jagatakse tunnustust kokku 15 kategoorias. Galaõhtut juhib Mihkel Raud, esinejatena astuvad üles Merilin Mälk, Carine Jessica ning fenkii.

Eesti Muusikaettevõtluse Auhinnad 2020 galat korraldab Eesti Fonogrammitootjate Ühing, toetavad Tallinna Ettevõtlusamet, Eesti Esitajate Liit ja Piletilevi.

Lisainfo leiab siit!

Lisa kommentaar

See lehekülg kasutab Akismet'i rämpsposti tõkestamiseks. Uurige, kuidas teie kommentaarandmed töödeldakse.